Azda najviac, na práve skončenej Rallye Tatry 2021, hrial srdcia fanúšikov pohľad na nádherné Audi Coupe Quattro, ktoré v 80-tych rokoch dobilo svet. V rukách Mariána a Petra Buschbacherovcov legenda znova ožila.
Suchá informácia by znela, že otec a syn z Ružomberka vyštartovali do súťaže MSR historikov v triede HK2 s vozidlom, aké kedysi preslávili Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, či Walter Rӧhrl. Celá pravda je však oveľa farebnejšie. „Vlastne sa to celé začalo niekedy v lete roku 2019,“ vysvetľuje Marián Buschbacher. „Dostali sme ponuku jazdiť s týmto vozidlom od nadšenca, ktorý miloval motoristický šport, ale sám jazdiť nechcel. Ten pán sa volal Karel Dědek a chcel sa podeliť o radosť z tohto nádherného auta aj s ostatnými. Vyskúšali sme si teda auto a chvíľu sa rozhodovali. Auto bolo vtedy prakticky sériové. Malo iba bezpečnostný rám, bezpečnostnú výbavu a pekný polep. Myšlienka oživiť takého krásavca sa nám však zapáčila a rozhodli sme sa, že to skúsime.“
Prvýkrát sa Audi Coupe Quattro v rukách Buschbacherovcov objavilo na štarte v Košiciach 2019. „Auto má obyčajný sériový motor a tak sme sa trochu vytrápili. S pánom Dědkom sme sa však dohodli, že do toho ideme a pokúsime sa ho znova dostať do formy v akej ho fanúšikovia kedysi videli na tratiach automobilových súťaží v 80-tych rokoch minulého storočia. Poskladať čo najvernejšiu repliku je pre nás nádherná výzva,“ pokračuje Marián Buschbacher. „V roku 2020 sme sa veľmi vážne do toho pustili. Rozobrali sme celé auto a postavili odznova. Spevnili, dovarili, vypieskovali, dali úplne nový podvozok, nápravy v „áčkovej“ špecifikácii, vymenili elektriku, poskladali a nastriekali. Keď sme sa začali tešiť z toho, čo sa nám rodí pod rukami, tak nás zaskočila smutná správa. Pán Dědek náhle skonal na zákernú chorobu a namiesto osláv sme šli na pohreb. Vystala tak otázka, čo ďalej. Pani manželka však rozhodla, že v mene pamiatky na pána Dědka budeme v začatom projekte pokračovať. Pekná myšlienka, podeliť sa s nádherným športovým autom s fanúšikmi, teda žije a príbeh môže pokračovať. Celé s odkazom na pána Karla Dědka.“
48. ročník Rallye Tatry tak začal písať novú históriu vozidla, ktoré si zaslúži pozornosť. „Zatiaľ, čo budeme postupne ďalej pracovať na stavbe čo najvernejšej repliky vozidla, rozhodli sme sa absolvovať slovenský rely šampionát v triede HK2 historikov, aby sme posunuli odkaz aj smerom k divákom,“ dopĺňa Marián. „V aktuálnom ročníku by sme okrem Rallye Tatry absolvovali radi aj súťaž v Hustopečiach a Rallye Košice. Postupne by sme chceli dosť do formy aj motor, aby sme ho zo sériových cca 130 koní dostali približne na úroveň dvesto koní. Od pána Lea Pavlíka, ktorý kedysi s takýmto vozidlom jazdil v druhej polovici 80-tych rokov na československých súťažiach sme sa dozvedeli, že Nemci mali dohodu s pánom Čubom, že môžu testovať v okolí Slušovíc, no na oplátku vždy poskytnú pre nášho pretekára jedno súťažné auto. Auto vtedy na preteky vždy doviezli a potom následne odviezli späť do Nemecka. Dohľadať originál je dnes už asi nemožné. Preto sme si povedali, že naša replika by mala vychádzať práve s vozidla na akom pán Pavlík vtedy štartoval.“
To, ako ďaleko už v priblížení histórie súčasníkom Buschbacherovci sú, mohli fanúšikovia vidieť aktuálne pod Tatrami. „Nemysleli sme na výsledok. Chceli sme preveriť v akom stave je auto a potešiť seba aj divákov. Zdá sa, že sa nám to podarilo. Došli sme do cieľa a vieme, čo nás na vývoji čaká ďalej. Ďakujeme všetkým, ktorí nás v tom podporujú a ktorí nám držia palce. Predovšetkým však partnerom zo spoločnosti Express Alarm Slovakia. Tešíme sa už na ďalšie stretnutie s fanúšikmi na trati,“ uzatvára Marián Buschbacher, ktorému nielen na sedadle spolujazdca, ale aj pri práci na aute pomáha syn Peter Buschbacher.
Zdroj: Ľuboš Kašický / freefoto: motorsportmedia.sk, Martin Paľov