Neskutočne teplé a vlhké počasie privítalo všetkých pretekárov na atraktívnom mestskom okruhu, ktorý sa vinie mestom Vila Real v severnom Portugalsku. Mnohé prevýšenia, prudké zákruty, ale aj dlhá rovinka, či v okruhovom automobilovom športe výnimočný Joker Lap.
Joker Lap je niečo, čo určite poznajú automobiloví fanúšikovia z rallycrossu, kde musí jazdeť raz počas pretekov absolvovať niečo ako obchádzku. Minulý rok ho zaviedli v pretekoch majstrovstiev sveta práve tu vo Vila Real a WTCR ako nástupca tohto seriálu ho prevzal. Jazdci ho musia počas pretekov absolvovať jeden krát, nie však skôr ako vo štvrtom kole. Na čase kola pridá zhruba 3 sekundy a dokáže poriadne zamiešať kartami.
Prvý voľný tréning dojazdil slovenský pretekár Maťo Homola na celkovom 10. mieste a neskrýval radosť: “Som rád, že sa dokážem držať v prvej desiatke, verím, že sa mi podobné umiestnenie podarí dosiahnuť aj počas pretekov.”
Druhý tréning nepriniesol lepšiu priečku, Maťo ho, žiaľ, dokončil až na 18. mieste, hoci si svoj čas zlepšil o viac ako 0,5 sekundy oproti prvému. Do kvalifikácie vyskúšali ešte drobné zmeny na nastavení.
To čo prišlo potom bola asi najťažšia skúška psychiky, akú v kvalifikácii Maťo zažil.
Dalo by sa to zhrnúť nasledovne:
– najprv ti nejde naštartovať motor
– vzápätí ti ti kolega prejde po splitteri keď vychádza z boxu
– preto máš zlomený splitter, ale ideš na trať
– v druhom rýchlom sa ti splitter úplne uvoľní a musíš do boxov = nechceš riskovať ranu v rýchlosti 232 km/h
– dal si iba 22. čas
– v momente červená vlajka – splitter narýchlo opravený
– ideš na trať, vchádzaš do rýchleho kola a zas červená
– toto sa opakuje ešte dva krát
– dva krát máš svoj najrýchlejší čas v prvom sektore a zakaždým je kvalifikácia zastavená pre nehodu
– zo 40 minútovej kvalifikácie je zrazu 75 minútová
– reálne si odjazdil iba 3 “rýchle” kola a je koniec kvalifikácie!
– nespravíš s tým nič, všetko šlo vlastne “mimo teba”
– tvoj kolega, ktorý ti zlomil splitter je nakoniec na 15.mieste
– navyše dostaneš penalizáciu za to, že si nespomalil pod červenými vlajkami a štartuješ z posledného miesta
Štart sa Maťovi vydaril a už po pár sekundách predbehol dvoch jazdcov. Vo štvrtej zákrute však došlo k obrovskej nehode, kedy sa zrazili jazdci tímu Sebastien Loeb Racing jazdiaci na 1. a 2. mieste a doslova upchali cestu. Kompletné štartovné pole sa dostalo do kolízie, nezostalo jediné auto nedotknuté. Maťo mal relatívne šťastie, tiež nabúral, no tímu sa to podarilo opraviť a mohol tak štartovať do pretekov, ktoré mali reštart za neutralizačným vozidlom o 2 hodiny neskôr. Množstvo jazdcov sa nestihlo na štart dostaviť a už teraz vieme povedať, že pre viacerých víkend skončil. Maťo bojoval čo sa dalo, no poškodený splitter, ktorý mu zlomil Comte a prehrievajúci sa motor, žiaľ, neumožnil agresívnejšiu jazdu a Maťo do cieľa prišiel na 12. mieste, hoci sa mu podarilo zajazdiť 6. najrýchlejší čas pretekov.
“Veľmi ťažko sa mi niečo hovorí. V kvalifikácii som mal len 1 kolo na nových gumách. Mám poškodený splitter, ktorý výrazne ovplyvňuje chovanie vozidla vo vyšších rýchlostiach a zákrutách, momentálne je auto strašne nedotáčavé. Takisto sa mi prehrieval motor. Na konci dňa však mám šťastie, že nedošlo k väčšiemu poškodeniu auta v hromadnej nehode, či dokonca zraneniu. To 12. miesto ma však nie veľmi teší, viem, že tento víkend mám na viac,” neskrýval sklamanie Maťo Homola.
Pretekársky víkend pokračuje zajtra druhým dňom, jeho program je nasledovný:
Program FIA WTCR RACE OF PORTUGAL
Nedeľa:
10:00 – 10:30 Qualifying 1 (live Eurosport)
10:35 – 10:50 Qualifying 2 (live Eurosport)
11:00 Qualifying 3 (live Eurosport)
16:45 – 17:15 Race 2 (11 kôl, live Eurosport)
18:10 – 18:45 Race 3 (13 kôl, live Eurosport)
Časy sú uvedené v CET.
Zdroj: Maťo Homola