Úvodné podujatie oficiálnej rally sezóny, Dobšinská zima 2018 je za nami. Nebola jednoduchá nielen z pohľadu súťažných posádok, ale ani zo strany organizátora, ktorým bol Autoklub EHC Dobšinský kopec a Mesto Dobšiná.
Snehová pokrývka, ktorá na tratiach ležala niekoľko týždňov, sa totiž rozhodla vďaka vrtochom počasia zrazu začať miznúť. Dôvod bol jednoduchý, keďže iba dva dni pred štartom Dobšinskej zimy 2018 z oblohy namiesto snehových vločiek začalo výdatne pršať. Niektoré úseky trate sa tak stali doslova bahenným brodiskom a organizátor sa veľmi vážne začal pohrávať s myšlienkou, či súťaž nemá radšej úplne zrušiť. Nakoniec sa však rozhodol správne a súťaž odštartovala.
„Tento rok nás počasie poriadne potrápilo. V piatok to vyzeralo tak, že k povinnej výbave súťažiacich budeme musieť pribaliť aj plávacie koleso, ale nakoniec sa nebesá nad nami zľutovali a v noci poriadne prituhlo a trať zamrzla. Som rád, že sa nám podarilo všetko zvládnuť,“ povedal Primátor Mesta Dobšiná Ján Slovák.
Trať síce počas noci zamrzla, niektoré hlboké mláky to však nestihli a aj keď sa to niektorým podarilo dostatočne, už prvé súťažné vozidlá ich poriadne roznosili na svojich kolesách. Nikomu, zo 77 člennej partie súťažiacich, to však nevadilo, podstatné bolo, že sa mohli poriadne povoziť na pneumatikách s hrotmi. A od momentu, keď v Dobšinej začalo ešte husto snežiť, súťaž naozaj nabrala tú pravú zimnú atmosféru, so všetkým čo ku nej patrí.
Samotnú súťaž už od prvého testu, ktorých bolo celkovo šesť, pričom tieto boli rozdelené do dvoch samostatných sekcií, ovládla posádka KL Racing Rally Teamu, Štefan Rosina – Adam Gömöri na vozidle Ford Fiesta R5. A to aj napriek faktu, že Štofi s Adamom spolupracovali v jednom aute prvýkrát a navyše Štofi si v Dobšinej odbil debut s vozidlom špecifikácie R5.
„Dobšinskú zimu som už niekoľkokrát absolvoval a vždy ma dosť štvalo, že som od chalanov dostával obklad. Som preto veľmi rád, že sa to podarilo. Prvý štart s R5-kou a podarilo sa to. Čo by som si mohol viac priať?“ povedal spokojný víťaz.
Druhá priečka, so stratou rovné tri sekundy, patrila domácemu jazdcovi, Dobšinčanovi Vlastimilovi Majerčákovi. Toho vo vozidle Ford Fiesta R5 vo farbách L Racing Teamu navigovala Michaela Vejačková.
„Som šťastný, že sme v cieli. Fakt boli neskutočne ťažké podmienky. V prvom kole sme v podstate ako číslo 1 čistili trať, mali sme veľmi zlú trakciu a aj na brzdy to bolo veľmi ťažké. Druhé kolo sa nám už išlo dobre. V Dobšinej druhé miesto nie je zlé,“ zhodnotil Vlasto Majerčák.
Trojicu najrýchlejších dopĺňala druhá posádka KL Racing Rally Teamu, Tomáš Kukučka – Peter Vejačka na Mitsubishi Lancer EVO IX, ktorej v cieli na víťazov chýbalo šesť sekúnd.
„Jediné čo ma tejto súťaži mrzí je to, že sme nemohli dojazdiť druhú rýchlostnú skúšku, mali sme ju dobre rozbehnutú a verím tomu, že by sme ju vyhrali. Žiaľ, tesne pred cieľom sme museli ostať stáť pri Kočim, ktorý blokoval trať. Vynahradili sme si to však v druhom prejazde, keď sme tento test vyhrali a zapísali sme sa okrem Štofiho ako jediní medzi víťazov rýchlostky. Myslím si, že byť na „bedni“ v tejto konkurencii je výborné a okrem toho sme aj najrýchlejšie Mitsubishi v Dobšinej. Je to super,“ dodal Tomáš Kukučka.
Pri pohľade na víťazov jednotlivých tried môžeme konštatovať, že triedu X4 vyhral Rosina s Gömörim, triedu X3 ovládla posádka Tomáš Polovka a Daniel Turcsányi jazdiaci na Seate Ibiza, triedu X2 Peter Blanche s Michaelou Pružincovou na vozidle Ford Fiesta a X1 – ku Juraj Schwarzbacher s Jaroslavom Janoštiakom na Nissane Micra.
V rámci Minirally Cupu sa z víťazstva tešila posádka Matej Bartošík – Ján Pecník na Subaru Impreza, pred Mariánom Kekeňákom a Zdenkom Bystránom na Mitsubishi Lancer EVO IX a tretie miesto v rámci absolútneho poradia Minirally Cupu sa tešila posádka Maroš Kysucký – Katka Kysucká na Mitsubishi Lancer EVO IV.
Pri výpočte víťazov nám ostávajú ešte A-čkové a Z-kové triedy, kde v A1-kách zvíťazila posádka Juraj Schwarzbacher s Jaroslavom Janoštiakom na Nissane Micra. V A2-kách bral víťazstvo Denis Zeťák s Frederikou Banyászovou, pričom sa divákom predstavili v spolupráci s vozidlom Opel Corsa. A3-kám dominovali Tomáš Polovka s Danielom Turccsányim na Seate Ibiza a v A4-kách to boli Matej Bartošík s s Jánom Pecníkom na Subaru Impreza. Z5-ku vyhrali Libor Slavkovský s Jánom Medzihradským na Škode 130 a Z6-ku Martin Jurečka s Matejom Beťkom na BMW e30.
Pohár organizátoravyhral Denis Zeťák s Frederikou Banyászovou.
Dobšinská zima 2018 je už dnes minulosťou. Napriek tomu treba jednoznačne konštatovať, že jediná zimná súťaž, ktorá bola tohto roku organizovaná pod hlavičkou Slovenskej asociácie motoristického športu dopadla nadmieru dobre. Rovnako treba organizátora pochváliť za výborné zabezpečenie rýchlostných skúšok, ale aj servisnej zóny, kde sa to doslova hemžilo organizátormi. A to aj napriek veľmi zložitým a ťažkým poveternostným podmienkam.
„Bola to asi najťažšia Dobšinská zima v jej histórii. Napriek tomu, že sme zažili už v minulosti hocičo, s tým ako sa s nami teraz pohralo počasie sa to asi porovnávať nedá. Máme však výborný tím, ktorí doslova dokáže zázraky. A samozrejme aj hore nás asi vypočuli a na poslednú chvíľu nám zoslal Pán Boh mráz a v priebehu dňa aj sneh. Ďakujem všetkým, ktorí akoukoľvek formou pomohli,“ doplnil po súťaži jej riaditeľ Marcel Kolárik.
Zdroj: Miro Majláth / Foto: Lukáš Kostka a Tibor Szabosi