Zaujímavý a hlavne úspešný bol víkend slovenského tímu ARC Bratislava v Číne. Svoju cestu na 24h Le Mans 2018 začal Miro Konôpka dobre: v 1. kole Asian Le Mans Series obsadil jeho tím 3. miesto.
Po sobotňajšej kvalifikácii, v ktorej Lotyš Konstantins Calko vybojoval solídne 4. miesto, no zároveň poškodil predný aj zadný spojler slovenského Ligieru, mali mechanici čo robiť aby prototyp menom Anča dostali na štart. Podarilo sa im to a slovenský tím tak mohol do štvorhodinovky na okruhu Ču-chaj odštartovať; ako prvý sedel za volantom Ligieru JS P217 Nissan mladý a rýchly Holanďan Rik Breukers. No aj ten doplatil na nedostatočne zohriate pneumatiky. V ázijskej Le Mans sérii je totiž zakázané používať ohrievače pneumatík. Breukers v nájazde do 2. kola pretekov vyletel z trate, no mal viac šťastia ako jeho kolega Calko. Slovenskú LMP2 nepoškodil a mohol pokračovať v rýchlom tempe. Z 10. miesta sa postupne prepracoval na 3. priečku, z ktorej odovzdával Mirovi Konôpkovi. „Nemal som z auta taký dobrý pocit, ako v tréningu,“ povedal Breukers po svojom 110-minútovom stinte. „Necítim sa celkom zdravý, možno aj preto. Pri brzdení som mal problémy, nevedel som sa dostať do tempa. Takže som rád, že to napokon celé dopadlo dobre.“
Rik Breukers už teda v boxe čakal na to, ako jeho tímoví kolegovia preteky dokončia. Najstarší pilot v štartovom poli, 55-ročný Miro Konôpka, potom odviedol za ďalších 50 minút solídnu a bezchybnú prácu. Žltý prototyp odovzdal do rúk Calkovi na 4. mieste celkového poradia aj triedy LMP2. „Dôležité bolo nerobiť chyby,“ povedal v boxe Konôpka. „Snažil som sa nestrácať čas pri predbiehaní pomalších súperov, no ani neriskovať. Toto sú vytrvalostné preteky, nie šprint na 20 minút.“
Konstantins Calko mal potom všetko vo vlastných rukách a nohách. Okamžite začal jazdiť rýchle časy a doťahoval sa na 3. miesto. V 102. kole sa mu podarilo prebojovať na 3. miesto v súboji s Holanďanom Ate Kirkom de Jongom. Okamžite mu ušiel a do cieľa prišiel s náskokom 1 kola. „Odjazdili sme dobré preteky, som rád, že som mohol odčiniť moju chybu z kvalifikácie,“ priznal po pretekoch Calko. „Mrzelo ma to najmä kvôli Mirovi a jeho mechanikom, ktorí mali robotu navyše. No auto pripravili parádne, išlo sa mi v ňom výborne. Tretie miesto v tejto konkurencii je skvelé.“
Slovenský tím ARC Bratislava v tejto sezóne spolupracuje s anglickým tímom Greaves Motorsports, ktorý prispel k tomuto výsledku prácou troch pretekových inžinierov. „Telemetria z auta naživo do boxov je dnes na takejto úrovni nesmierne dôležitá,“ zhodnotil prínos tejto spolupráce Miro Konôpka. „Chlapci okolo Jacoba Greavesa skutočne rozumejú prototypom Ligier a veľmi nám to pomohlo.“ Aj druhá strana si nové spojenie dvoch známych mien na svetových okruhoch pochvaľuje: „Je samozrejmé, že s jazdcami si k sebe ešte musíme nájsť cestu, ale už na prvý raz bola spätná väzba skvelá a dokázali sme auto dobre nastaviť,“ povedal Jacob Greaves po pretekoch. „Z tretieho miesta máme radosť a verím, že sa nám podarí splniť cieľ: postup na 24h Le Mans.“
Miro Konôpka vyzdvihol tento výsledok nielen z pohľadu sezónneho cieľa: „Pred nami aj za nami skončili tímy, ktoré majú obrovské rozpočty a profesionálnych jazdcov. Jackie Chan s Davidom Changom postavili tím, ktorý už v prvom roku dokázal uspieť aj v Le Mans a aj tu sú obrovskými favoritmi, hoci dnes dokončilo len jedno ich auto v LMP2. No a tím BBT, z ktorého názvu už vyplýva, že ide o miliardárskych chlapcov, sem priniesol vskutku impozantnú jazdeckú zostavu. My sa budeme snažiť aj naďalej prekvapovať. Stupne víťazov sú v tejto konkurencii naozaj skvelým výsledkom.“
Štvordielny seriál Asian Le Mans Series bude pokračovať v decembri v japonskom Fudži.
Zdroj: Race Pro Media