Sezóna v tíme L Racing priniesla množstvo trofejí, ale aj sklamaní. Mini John Cooper Works WRC by mohlo niesť prezývku “mačka vo vreci”, keďže jeho nešťastná kúpa od írskeho podvodníka Kierona Graffina priniesla len vysoké výdavky a ešte viac vynaloženej energie bez reálneho výsledku.
Čaká ich množstvo práce a testovania, aby z tohto inak krásneho vozidla spravili konkurencieschopné auto. Okrem toho v garážach pod Krásnou Hôrkou pracujú aj na ďalších pretekárskych strojoch, ktorých súčet maximálnych výkonov by vyklonil aj Zem zo svojej osi… Automobilový šport s vlastným tímom a vlastnými vozidlami si vyžaduje veľa času na ich prípravu. Ten čas im nabitý kalendár rally a pretekov do vrchu skutočne nedoprial. Budúcoročný kalendár (ani jeho náčrt) ešte nie je na svete a hrozí, že ho tímy opäť dostanú do rúk bez jediného slova.
Našťastie spolupráca s českým Rexteamom dopadla v pretekoch automobilov do vrchu na jednotku. Jozef Béreš ml. sa na Škode Fabia WRC stal absolútnym majstrom Slovenska a aspoň čiastočne si tak vynahradil trpkú príchuť z nedojazdených rally súťaží. Vlastimil Majerčák a Tomáš Fusko priniesli L Racingu tituly v rally triedach 3 a 6.
S manažérom a jazdcom tímu L Racing Jánom Liptákom sme sa porozprávali o stave slovenského šampionátu, ako aj o proteste, ktorý rozhodol o absolútnom majstrovi Slovenska v rally.
Aké problémy slovenských šampionátov riešite v tejto chvíli?
JL: Trápi nás predovšetkým množstvo otáznikov ohľadom budúcej sezóny, keďže stále nepoznáme ani prvotný nástrel kalendárov, ale ani pravidlá, podľa ktorých sa pôjde predovšetkým rally šampionát. V Rakúsku možno schvália nové WRC, u nás sa povráva, že WRC buď zrušia, alebo presunú mimo poradie šampionátu. Prerobiť naše Mini späť na RRC nie je taký problém. No je november a máme právo vedieť, čo bude budúci rok. Určite nie je ani pre funkcionárov jednoduché dať dokopy kalendár a pravidlá. No mali by čo najskôr zvolať valnú hromadu a prizvať tímy k debate o zásadných otázkach. Ja osobne by som rád presadil rally triedu Open, resp. ju rozšíril o ďalšie vozidlá. Tie by samozrejme museli spĺňať presné pravidlá – ako sú obmedzenie maximálneho výkonu a bezpečnostné prvky, no každé zaujímavé auto navyše je pre šampionát dobré.
Aký je Tvoj názor na štýl, ktorým sa rozhodlo o absolútnom majstrovi Slovenska v rally? Pre pripomienku: tím Melico Racing podal po Rally Košice protest voči tímu RUFA Šport pre podozrenie z použitia nelegálnych prvkov zavesenia kolies. Protest FIA schválila, zmazala tak výsledky tímu RUFA z Košíc, čím sa bratia Melichárekovci z Melico stali abs. majstrami Slovenska.
Poslednú plánovanú Rally Tríbeč Melichárekovci napokon nezorganizovali.
JL: Pokiaľ je to skutočne tak, ako rozhodla FIA, protest bol správny. Pred dvomi rokmi na Košiciach prišli Melichárekovci o titul pre banálny nezmysel, za ktorý mal niesť vinu niekto iný. Vtedy RUFA podávala protest na nich, teraz si pozície obrátili. Z tohto pohľadu je to pochopiteľné, i keď trochu nešťastné riešenie. Z vlastných skúseností vieme, že sa zakaždým nájde niekto, kto vám chce ublížiť. Na druhej strane treba tiež povedať, že rozhodnutie posunúť Rally Tríbeč na koniec sezóny, bolo podľa mňa z čistej vypočítavosti. Usporiadatelia Melichárekovci zjavne dobre vedeli, že ju zrušia, ak titul vyhrajú v Košiciach. Zároveň, ak by oňho v Košiciach prišli, resp. by im neuznali protest, zrušili by Tríbeč tak, či tak. Tieto pomsty neprinesú nikomu nič dobré a dúfam, že sa z toho vie každý ponaučiť a hlavne posunúť ďalej.
Zdroj: Martin Trenkler/RPM / Foto: Szabosi/autosportfoto.sk