Iba pred nedávnom sme sa rozprávali s Jánom Miloňom o jeho debute v rámci pretekov v Nemeckom Glasbachu. Dnes má za sebou prvé preteky v Bosne a Hercegovine, v Cazine.
Janko, práve si sa vrátil z pretekov v Bosne, kde si bol prvýkrát. Na nich si bojoval o body nielen v rámci Zóny strednej Európy, ale aj do slovenského šampionátu.
„Na preteky v Cazine to mám z domu viac ako sedemstoštyridsať kilometrov. Myslím si, že takto vzdialené preteky sú už vopred predurčené k tomu, že zo Slovenska na ne zavíta iba zopár jazdcov. Ja som na ne išiel z dôvodu, že som potreboval získať ešte nejaké body do našich majstrovstiev, ale aj do Zóny strednej Európy.“
Vieme trochu opísať tunajšie preteky z pohľadu organizácie ?
„Organizáciu majú tunajší organizátori zvládnutú fakt na špičkovej úrovni. Štart dvojice tréningových jázd začínal až o jednej popoludní, čo sa mi naozaj páčilo. Človek si môže na pretekoch aj trochu oddýchnuť, čo je super. V rámci dvojice tréningov, napriek faktu, že sa na pretekoch stalo aj niekoľko havárií, či technických porúch pri ktorých na trať vytiekol olej a bolo ho treba odstraňovať, všetko prebiehalo bez problémov a všetci z viac ako sto jazdcov tréningy v pohode stihli.“
Na Slovensku počas uplynulého víkendu panovalo neskutočne horúce počasie. Cazin je predsa len viac ako sedemsto kilometrov vzdialený od našej rodnej hrudy a tak asi aj počasie bolo trochu iného rázu.
„Už v piatok podvečer sa tu prehnala dosť veľká búrka. V sobotu sme prvý tréning absolvovali na mokrej trati, druhá jazda však už bola na suchu. V nedeľu to bolo zase opačne, prvá bola suchá, druhá mokrá.“
Skúsme si trochu opísať trať a jednotlivé tvoje jazdy.
„Trať je veľmi pekná, technická, ale nájdu sa na nej aj veľmi rýchle úseky. Celková jej dĺžka je iba štyri tisíc sto metrov a zahŕňa v sebe dvadsaťtri zákrut. Výhodu majú jazdci, ktorí tu štartujú už po x-tý krát, keďže je dosť ťažko zapamätateľná. Čo sa týka mojich jázd, ako som už spomínal, začínali sme na mokrých pneumatikách. Druhý tréning sme už obúvali slicky. Mne prišli štyri nové pneumatiky, na jednej z nich sme však zistili, že má od výroby porušený kord a nevieme ju použiť. Suché jazdy som tak absolvoval s dvoma prednými novými pneumatikami a dvoma starými obutými na zadnej náprave. Musím povedať, že to vôbec nebolo jednoduché, keďže v tom momente Škoda Fabia WRC začala byť neskutočne pretáčavá a neustále sa ma zadok snažil predbiehať. Napriek tomu sa mi podarilo vybojovať v pretekoch, v rámci slovenského šampionátu, absolútne víťazstvo, samozrejme rovnako aj v skupine E1 a triede E1 nad dva litre. V rámci Zóny strednej Európy to bolo tretie miesto a v absolútnom poradí PAV Cazin štvrtú priečku.“
Krásne výsledky, ale bolo niečo, čo ťa na pretekoch prekvapilo ?
„Musím priznať, že ak by som do Cazinu mal ešte niekedy vycestovať, tak iba kvôli slovenským majstrovstvám to určite nebude. Dôvodom je v prvom rade vzdialenosť, pričom vôbec neviem pochopiť, prečo práve preteky v Cazine sú súčasťou kopcového šampionátu. Veď aj u nás a v našom blízkom okolí je množstvo krásnych pretekov, ktoré jazdci radi navštevujú. Že nie som sám, kto toto nevie pochopiť je asi aj fakt, že zo Slovenska v Cazine bolo iba pár pretekárov. Myslím si, že nad týmto by sa mali kompetentní zamyslieť. Druhým faktom je ubytovanie. Tunajší hotel je ešte stále v rekonštrukcii, na veľmi nízkej úrovni, napríklad nechápem prečo teplá voda tiekla iba počas soboty a nedele. Dovolím si tvrdiť, že asi najhorší penzión na Slovensku je oproti tomu tunajšiemu hotelu vyslovené kráľovstvo. Služby, či už reštauračné, ale aj ostatné, sú rovnako na veľmi nízkej úrovni a nie je to dané ponúkaným jedlom, či nápojmi, ale nezáujmom personálu, veď nie je až také ťažké napríklad vymeniť obliaty obrus, či umyť špinavú podlahu. Je to škoda, chodia sem jazdci z celej Európy a týmto preteky v Cazine určite nenadobudnú úspešnosť, organizácia pretekov ako som už spomínal je naozaj na vysokej úrovni a je preto škoda, že ostatné veci akosi nefungujú.“
Odhliadnuc od všetkého negatívneho čo sme si práve povedali, so samotnými pretekmi si bol asi spokojný.
„Samozrejme, tak ako som už spomínal, s pretekmi som nadmieru spokojný. Opäť som mal možnosť odjazdiť kopu kilometrov so Škodou Fabia WRC, ktorú som už našťastie pochopil a verím tomu, že aj v rámci posledného kola slovenských majstrovstiev, ktoré budú začiatkom mesiaca september na Ostrej Lúke sa mi podarí vyjazdiť skvelý výsledok.“
Ako nám práve Ján MIloň povedal, úradujúceho vicemajstra Slovenska pretekov automobilov do vrchu spoločne s Jantár Teamom budú mať diváci možnosť ešte poslednýkrát v tohtoročnej sezóne sledovať v ostrom nasadení na podujatí PAV Stabo Ostrá Lúka 2015 v dňoch 4. – 6.9.2015
Ďakujem za rozhovor
Zdroj: Miro Majláth / Foto: Jakub Rovný