Igor Drotár je vo veku 60 rokov svojím spôsobom veľký unikát: dokáže jazdiť naplno v nešoférovateľných 700-koňových strojoch a k tomu konkurovať mladým talentovaným mužom. Uplynulý víkend sa stal víťazom Dobšinského kopca – našich najprestížnejších pretekov do vrchu, ktoré sú súčasťou veľkých Majstrovstiev Európy. “Monte Carlo medzi kopcami” tentokrát patrilo jednému z najdlhšie aktívnych automobilových pretekárov na svete.
Presadnite si zo sériového športového vozidla do pretekárskeho špeciálu – prakticky akejkoľvek nižšej kategórie: zrazu zistíte, že sa musíte nanovo učiť šoférovať. Tieto stroje sa jednoducho správajú úplne inak, než všetko, v čom ste doteraz sedeli. S overalom, prilbou na hlave a uväznený v bezpečnostnej klietke so sedením prekliato nízko, je svet rýchlosti zrazu iný vesmír. Navyše podvozok, brzdy a celé auto sa chová, zatáča, brzdí a zrýchľuje úplne inak, než sériové superautá Ferrari, Mitsubishi Lancer EVO IX či Pagani Zonda. Tie totiž vyrábajú najmä pre netalentovaných smrteľníkov a bežné cesty…
Stačí sa postaviť na štart, aby ste pochopili, čo sú tieto kopcové špeciály zač. Hluk, raketový odpich a auto mizne z dohľadu kdesi v prvej zákrute. Ostane po ňom len dlhá pogumovaná čiara a nezabudnuteľný zážitok. Keď ide Igor Drotár, alebo jeden z jeho najbližších konkurentov, všetci spozornejú. Hneď prvý voľný tréning Igor zajazdil najrýchlejší čas spomedzi kapotovaných strojov triedy E1. Nádherná, romantická príroda okolia Dobšinského kopca svojím kontrastom ešte zintenzívňuje tú neuveriteľnú rýchlosť, s akou sa špička tadiaľto prehnala. Potom sa na pár hodín spustil hustý lejak a druhý tréning definitívne zrušili. S novým dňom však prišli nové výzvy, ako aj krásne letné počasie. Súboj, na ktorý mnohí čakali: Drotár vs. Béreš, napokon skončil hneď v prvej ostrej jazde. Bérešova Škoda Fabia WRC sa tentokrát musela porúčať a pre Igora to znamenalo takticky dokončiť preteky. Zvyšok nám už dopovedal on sám:
“Po Pezinskej Babe sme zistili, že s daným podvozkom sa nedá viac pracovať. Tak sme vymenili tlmiče za úplne iné, vhodnejšie. Skúsili sme si ich však až na Dobšinej. Hneď od začiatku sa mi zdalo, že podvozok je lepší, i keď je stále čo vylepšovať. Všetko ostatné fungovalo správne. Chcel som v prvom rade vidieť, ako budeme stíhať na špeciál Jožka Béreša. Prvý tréning som poňal opäť ľahšie a druhú jazdu kvôli búrke zrušili. V nedeľu ráno som sa rozhodol, že zabojujem naplno, aby aj prípadná strata na Jožka Béreša nebola zbytočne veľká. Šiel som tak až do chvíle, keď som zbadal jeho odstavené auto. Z toho extrémneho nasadenia som ubral a zvyšok prešiel takticky. Obe jazdy som dal prakticky identické časy, čo ma veľmi teší. Tento kopec patrí medzi skutočnú svetovú špičku; Dobšiná je Monte Carlo medzi kopcami. Vyhrať tu je nezabudnuteľné a hádam aj hodnotnejšie, než akékoľvek iné preteky, ktoré jazdíme. Vážim si, že na tomto motoristickom sviatku som dosiahol takýto úžasný výsledok: jedenásty absolútne, prvý v kapotovaných vozidlách a prvý v rámci MSR. Pripísali sme si tiež kopec bodov. Verím, že sa šance na boj o absolútny titul teraz aspoň trošku vyrovnali.“
Presadnúť zo supervýkonného špeciálu a disciplíny, ktorá si vyžaduje absolútne iný prístup späť do rally, nie je vôbec jednoduché. Lenže už tento víkend mení Igor Drotár kopcové Mistubishi Lancer WRC za Citroën DS3 WRC: prichádzajú Rally Tatry s novými traťami a silnou slovenskou špičkou. Hľadať sekundy v každej zákrute na 87,4 km rýchlostných skúšok bude poriadnou výzvou. Niektorí z toho majú nervy, či trému. Igor má z toho predovšetkým radosť, ktorá je tak krásne nákazlivá pre všetkých, ktorí tento šport milujú.
„Je veľký problém jazdiť dve rozdielne disciplíny – kopce a rally, lebo celkový prístup aj spôsob jazdy sú totálne odlišné. Hneď tento víkend nás čakajú Rally Tatry. Už veľmi sa teším na náš Citroën. Je to najlepšie auto, s akým som kedy jazdil. Keď sa nad tým všetkým zamyslím, som veľmi vďačný za každý bod v oboch náročných disciplínach,“ povedal na záver Igor Drotár.
Zdroj: Martin Trenkler/RPM / Foto: Szabosi/autosportfoto.sk