Automobilové preteky budú vždy v sebe skrývať isté riziká. Aj keď sa vývoju bezpečnosti venuje obrovská pozornosť, nehody nikdy neodstránime úplne. Žiaľ aj tie tragické, ako ukázali víkendové preteky automobilov do vrchu v rakúskom Rechbergu. Napriek týmto udalostiam si alpský kopec našiel aj svojich víťazov. Tým prvým v absolútnom poradí MSR PAV je jazdec tímu L Racing Jozef Béreš ml.
Smrteľná nehoda českej legendy Otakara Krámskeho na formule 3000 poznačila druhé podujatie Majstrovstiev Európy v pretekoch automobilov do vrchu, ktoré bolo tiež úvodnými pretekmi Majstrovstiev Slovenska. Jožko Béreš ml. na svojom 700-koňovom špeciály Mitsubishi Lancer 39 napokon došiel do cieľa ako absolútny víťaz MSR, rovnako v celkovom hodnotení International a v absolútnom poradí skončil dokonca na 7. mieste z vyše 200 štartujúcich. Víťazstvo v triede historikov si odniesol aj pretekár a manažér L Racing Ján Lipták na Toyote Celica, ktorému patrí tiež výborné 10. miesto v celkovom poradí z 53 štartujúcich v tejto kategórii. Peter Lipták preteky žiaľ pre poruchu motora na svojom Mitsubishi Lancer EVO IX nedokončil.
Jožko Béreš ml. zhrnul svoje preteky a zároveň prípravu na Rally Prešov takto: „Nikdy predtým som na Rechbergu neštartoval a vedel som, že Nemci s Rakúšanmi majú skvelé, drahé autá. Ich preteky do vrchu majú veľmi vysokú úroveň. Našťastie si na nové auto aj trať dokážem zvyknúť veľmi rýchlo. Nevedel som, čo môžeme očakávať a do toho sme riešili aj problémy s brzdami. Tesne pred štartom začalo kropiť a v polovici trate už pršalo. Nevedel som, kde je mokrý povrch a navyše som mal obuté široké sliky. Do toho prišli problémy s turbom: tlak mám nastavený na 2,1 bar, no v pretekoch som zistil, že spadol na hodnotu 1,5, čo predstavuje stratu až 150 koní. Hadica turba bola prasknutá po celej svojej dĺžke. Napriek tomu som vyhral svoju triedu v kategóriách International aj MSR. Našťastie závada nie je veľká a na aute neprestaneme nikdy pracovať – chcem, aby bolo stále lepšie. Momentálne však robíme na Mini WRC. Čo sa Rally Prešov týka – na prípravu sme mali veľmi málo času a ani netuším, ktoré trate sa pôjdu. Máme však tri tréningové prejazdy. Žiaľ Mini nie je ešte pripravené podľa našich predstáv, no oproti egerskej rally je auto o niečo málo lepšie. Veľmi sa už teším, keď sa doňho znovu posadím.“
Preteky Petrovi Liptákovi ukončila porucha. Pretekár a manažér Peťo k tomu dodáva: „Kopec v Rechbergu je skutočne krásny a rýchly. S mojím Mitsubishi Lancer EVO IX som sa zžil hneď od začiatku, aj keď som nešiel hneď naplno. Rátal som totiž s tým, že budú jazdy, kde sa zrýchlim. Žiaľ sobotu prerušila tragédia. Napokon ma v nedeľu odstavila technická porucha hneď v rannom tréningu. Ak však bude opäť príležitosť, rád sa sem vrátim.“
Slovo má aj pretekár a manažér tímu Ján Lipták: „Zo vzdialeného Rechbergu sme si odniesli pekný tímový výsledok, no tragické udalosti nás veľmi poznačili. Potvrdilo sa, že formuly a prototypy na kopce jednoducho nepatria. Navyše usporiadatelia sa často starali o nezmysly. Pritom nie všetko prebiehalo z ich strany dobre, vrátane nekonečného čakania a nepochopenia našich športových pravidiel. Určite by na takýchto podujatiach nemal chýbať ani prekladateľ pre styk s jazdcami, i keď tentokrát ho skvele zastúpil prezident SAMŠ Dušan Koblišek. Čo sa mojich pretekov týka – Toyota šla celkom slušne. Sedel som v nej prvýkrát tento rok a trochu som sa hľadal, no s výsledkom som spokojný. Jožko spravil veľmi pekný výsledok. Škoda len, že Peťovi odišiel motor a mal čo robiť, aby auto ubrzdil kvôli vytekajúcemu oleju. K tragickej nehode Otakara Krámskeho poviem toľko: formula je delová guľa, na ktorej sedí človek. Boli tam mimoriadne nebezpečné miesta. Lietadlo nepatrí do vody, ani čln do vzduchu, ani formula na kopce. Všetko má byť vyrobené pre nejaký účel. Momentálne chystáme Mini na Rally Prešov. Žiaľ stále obsahuje RRC mapu, treba ju urýchlene prepísať. Motor je tiež na hranici výkonnosti, takže na aute ešte popracujeme. Čaká nás náročné obdobie – z Rally Prešov ideme hneď na ďalší kopec v Poľsku a následne na kopec v Ožďanoch. Tento nezmyselný kalendár bez jedného voľného víkendu nemá obdobu. SAMŠ by sa mal postarať o také termíny, ktoré by vyšli v ústrety aj nám – súťažiacim v rally šampionáte.“
22. Rally Prešov štartuje 1. a 2. mája. Len týždeň po nej nasledujú preteky do vrchu v poľskej Załużi a bez prestávky hneď tretie podujatie MSR PAV v Ožďanoch. Motoristická sezóna 2015 je teda v plnom prúde.
Zdroj: Martin Trenkler/RPM / Foto: Tibor Szabosi/autosportfoto.sk